• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Max lån för oss till villa?

acorn

Kunnig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
7 Maj 2012
Meddelanden
276
Mottagna reaktioner
45
Poäng
167
Du får gärna fylla i hur det har gått för er och vilken bank ni använde er av om det går igenom
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
Tack båda för mkt svar..återkommer med kommentarer men mkt att smälta å måste sova. :)

Det däre putta in..om villan säljs för ett undervärde kan väl skillnaden räkmas som kontntinsats..el en del av det..upp till 85% av totala värdet, el kan maninte tänka så?
 
Senast ändrad:

acorn

Kunnig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
7 Maj 2012
Meddelanden
276
Mottagna reaktioner
45
Poäng
167
Här är jag lite osäker. Banken brukar ju slarvigt titta på vad du köper den för och hur mycket kontantisats du har, sen kan du ju värdera om den men det är tuffare med de nya reglerna att göra det.

Tror aldrig att skillnaden kan ses om kontantinsats riktigt. Du köper ju för någon summa, har en del kontantinsats och en del lån. Men här är jag som sagt osäker, det bästa är att ringa och snacka med någon bank tror jag och resonera lite kring detta och höra hur de ställer sig innan de tar en UC. Gällande bolån så brukar man kunna ringa upp och snacka och beskriva den ekonomiska situationen och de kan säga om det går ihop eller inte sen tar de UC för att bekräfta.

Nu vet inte jag hur själva försäljningen ska gå till men en del banker kräver att en mäklare är involverad så ni kanske måste betala någon summa för att en mäklare ska upprätta ett kontrakt.
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
Som när man höjer bolån efter va banken värderar den till..inga kontantinsatser då..bara rena cash uttag..allt beroende på värdet..enligt värderaren(banken själv) . SBAB sa en gång mäklare behövs inte..så länge dom värderat den kan man sälja den till sin sambo om man vill bli av med sina blanco tex.. Alltså ja tänkte så å dom tänkte lite först men såg sen inget hinder.. Visst sambon äger den då..å risk finnsan sparkas ut. :D
 

acorn

Kunnig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
7 Maj 2012
Meddelanden
276
Mottagna reaktioner
45
Poäng
167
Som när man höjer bolån efter va banken värderar den till..inga kontantinsatser då..bara rena cash uttag..allt beroende på värdet..enligt värderaren(banken själv) . SBAB sa en gång mäklare behövs inte..så länge dom värderat den kan man sälja den till sin sambo om man vill bli av med sina blanco tex.. Alltså ja tänkte så å dom tänkte lite först men såg sen inget hinder.. Visst sambon äger den då..å risk finnsan sparkas ut. :D
Precis men här blir det ju en värdering i efterhand som gör att du har lägre belåningsgrad men du har fortfarande drygt 7 i skuldkvot. Det blir ju inga pengar innan ni säljer. Men det kanske händer att banken värderar den i förhand men aldrig hört det förfarandet men som sagt inte omöjligt.

Det som jag tror är det tuffaste i detta läget är summan ni ska ta lån för kontra er inkomst. Sen fick jag det som sagt till att ni hade 850 000 i kontantinsats. Sen kanske din respektive bidrar med övriga delen men om inte så kan ni ju köpa för 7 850 000 eller räknar jag galet?
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
Nja, säg att vi får 2,3 för lgh å ja har 1,3 milj i bolån å 450k i blanco som löses så e ja glad om ja får 500k till övers... Blir väl reavinst skatt oxå el om man slipper då man tar nytt lån till villan direkt.
Har räknat på ingen kontatinsats och att banken ser att det är tillräckligt övervärde i villan/tomten som täcker kontantinsatsen. Förr hette väl den sk. kontantinsatsen "topplån" bara om man va tvungen å låna allt till bostaden..annars räckte det med "bottenlån" om man betalade 25% kontant på priset. Vill tro att banken beviljar lån efter värderingen och det värdet på villan, inte på hur mkt dom som bor där välker att sälja den för, så är den värderad till 10m men säljarna vill enbart ha 7m för villan är den bara belånad till 70% och banken trygg. Förstår inte vad kontantinsats skulle fylla för funktion i det läget? Skulle ja köpa den för 10m som vanliga säljare skulle kräva för villan i det läget efter budgivning å allt förstår ja att jag måste komma till med 3m själv på nåt sätt.
Ja undrar ja hur dessa nya amorteringkrav kommer slå...priserna har bara stigit och stigit ända sen millenieskiftet trots att dom sagt gång på gång att nu spricker den sk blostadsbubblan. Låter mest som skrämsel propaganda men inget har ju hjälp, är ju bra om det är som det varit så länge räntorna är låga. Sossarna verkar vilja få till en krash, tyvärr så kommer det drabba hela samhället då staten själva lånar flera miljarder om dagen trots att Sverige går bättre än nånsin... Behöver räntan höjas så tror ja nog bostadsmarknaden anpassar sej såklart..den dagen det sker, om det sker ens.
Inte aktuellt än på ett tag att köpa villan men skulle vilja veta om vi hade ens en chans..inte trodde ja vid första tanken men sen att det kanske inte är helt omöjligt ändå i denna situation.
Skulle ju gärna sälja min lgh innan oxå men då måste man ju bo nånstans medans.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp